ROZDZIAŁ I. Postanowienia ogólne
§ l
- Polski Związek Hodowców Bydła Rasy Simentalsklej z siedzibą w Odrzechowej, zwany dalej Związkiem jest dobrowolną, niezależną i samorządną organizacją osób fizycznych i prawnych.
- Działa jako rolnicze zrzeszenie branżowe na podstawie Ustawy z dnia 8 października 1982 roku o społeczno – zawodowych organizacjach rolników /Dz.U 7 Nr 32 i 45/
- Związek posiada osobowość prawną.
§ 2
- Związek opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
§ 3
- Związek ma swoją siedzibę w pomieszczeniach Zakładu Doświadczalnego Instytutu Zootechniki
- z/s w Odrzechowej
- Związek swoją działalnością obejmuje rejon występowania bydła simentalskiego.
- Związek może przystępować do:
- zrzeszeń, stowarzyszeń zootechnicznych i rolniczych na terenie kraju zgodnie z ich statutami.
- międzynarodowych organizacji hodowców i towarzystw zootechniczno-rolniczych
- z zachowaniem obowiązujących polskich przepisów prawnych
ROZDZIAŁ II. Cele i zadania Związku
§ 4
- Podstawowym zadaniem Związku jest reprezentowanie interesów i obrona praw członków Związku
- Działalność zmierzająca do rozwoju doskonalenia bydła rasy simentalskiej.
- Podejmowanie działań związanych z hodowlą bydła, produkcją mleka i przetwórstwem mięsnym
- Przyjmowanie programów hodowlanych dotyczących bydło rasy simentalskiej i koordynowanie ich realizacji.
- Reprezentowanie Polskiej Hodowli Bydła simentalskiego na arenie międzynarodowej
- Związek powinien również świadczyć pomoc swoim członkom w organizacji zbytu zwierząt hodowlanych a w razie potrzeby także użytkowych, zaopatrzenia w środki produkcji oraz zbytu lub przetwórstwa produktów zwierzęcych.
- Ścisła współpraca z organizacjami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi zajmującymi się problematyką oceny użytkowości, inseminacji i hodowli bydła
- Prowadzenie działalności gospodarczej związanej z hodowlą bydła i produkcją mleka
§ 5
Cel Związku będzie realizowany poprzez:
- Reprezentowanie interesów hodowców bydła simentalskiego wobec władz, instytucji oraz organizacji.
- Udział w organizowaniu i realizacji regionalnych programów hodowlanych.
- Popularyzowanie pracy hodowlanej przez udział w organizowaniu wystaw i pokazów bydła.
- Prowadzenie doradztwa z zakresu hodowli i produkcji zwierzęcej.
- Współudział w organizacji zaopatrzenia członków Związku w zwierzęta hodowlane, sprzęt zootechniczny, pasze przemysłowe i inne specjalistyczne środki produkcji.
- Wspieranie rozwoju oceny wartości użytkowej bydła.
- Współdziałanie z instytucjami i służbami pracującymi na rzecz rolnictwa oraz placówkami naukowymi, w tym także zagranicznymi.
- Realizację zadań z zakresu programu hodowlanego, oceny wartości użytkowej i hodowlanej na zlecenie Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
- Organizację pomocy dla członków Związku dotkniętych wypadkami losowymi, jeżeli na ten cel będą gromadzone środki finansowe.
- Organizowanie oraz nadzorowanie Funduszu wzajemnej Pomocy
- Współpraca z Fundacjami krajowymi i zagranicznymi świadczącymi pomoc na rzecz rolnictwa w tym w szczególności na rzecz hodowli bydła simentalskiego.
- Podejmowanie innych działań zmierzających do poprawy warunków produkcji i hodowli bydła simentalskiego.
- Przedmiot działalności ( zgodnie z klasyfikacją PKD):
- 01.42.Z – Działalność usługowa związana z chowem i hodowlą zwierząt
- 01.21.Z – Chów i hodowla bydła
- 01.30.Z – Uprawy rolne połączone z chowem zwierząt ( działalność mieszana)
- 15.71.Z – Produkcja pasz dla zwierząt gospodarskich
- 51.21.Z – Sprzedaż hurtowa zboża, nasion i pasz dla zwierząt
- 51.23.Z – Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt
- 74.14.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
- 74.84.A – Działalność związana z organizacją targów i wystaw
§ 6
- Związek może prowadzić samodzielną działalność gospodarczą według zasad określonych odrębnymi przepisami.
- Dochód z działalności gospodarczej Związku służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Związek może podejmować wspólne przedsięwzięcia gospodarcze także z instytucjami lub organizacjami społecznymi pracującymi na rzecz rolnictwa, we wszystkich formach prawnych. Może tworzyć z tymi organizacjami spółki prawa handlowego i cywilnego.
- Związek może podejmować wspólne przedsięwzięcia gospodarcze z podmiotami zagranicznymi.
ROZDZIAŁ III. Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 7
- Członkiem Związku może zostać:
- Osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych bezpośrednio lub pośrednio związana z hodowlą bydła simentalskiego, która współdziała w realizacji celów statutowych i zgłosi pisemną deklarację
- Osoba prawna bezpośrednio lub pośrednio związana z hodowlą bydła simentalskiego
- Inne osoby prawne, działające na rzecz hodowli bydła, przetwórstwa mleka, przetwórstwa mięsnego.
- Osoby prawne mogą być członkami na podstawie pisemnej deklaracji.
- Osoba prawna wyznacza swojego przedstawiciela na piśmie.
- Członkiem Związku może zostać cudzoziemiec po spełnieniu warunków punktu 1
§ 8
- Członków Związku przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
- O odmowie przyjęcia w poczet członków Zarząd zawiadamia zainteresowanego na piśmie, podając uzasadnienie.
- Kandydatowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o odmowie przyjęcia do Związku.
§ 9
Prawa członków Związku
- Czynne i bierne prawo wyborcze do władz Związku.
- Współdecydowanie o sprawach Związku w zakresie określonym przez Statut
- Udział w Walnym Zgromadzeniu oraz posiedzeniach zwoływanych przez Zarząd,
- Ocena działalności Związku i jego Zarządu oraz zgłaszanie wniosków dotyczących tej działalności.
- Wgląd w sprawozdania, bilanse, protokoły i rejestry członków.
- Korzystanieze świadczeń Związku.
§ 10
Obowiązki członków Związku
- Przestrzeganie Statutu, regulaminów i uchwał władz Związku.
- Czynne uczestnictwo w pracach Związku i realizacji jego zadań statutowych.
- Płacenie ustalonych składek członkowskich
- Przestrzeganie zasad współżycia społecznego i etyki zawodowej.
§ 11
Członkostwo ustaje wskutek:
- Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie.
- Śmierci członka.
- Wyłączenia na mocy uchwały Zarządu w przypadku działania na szkodę Związku.
- Od uchwały Zarządu o wykluczeniu przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty otrzymania uchwały Zarządu.
- Nie płacenia składek przez okres l roku
ROZDZIAŁ IV. Władze Związku
§ 12
- Władzami Związku są:
- Walne Zgromadzenie
- komisja Rewizyjna
- Zarząd Związku
- Kompetencje i zasady działania władz określa Statut oraz regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie
- Kadencja wszystkich władz Związku trwa 4 lata.
§ 13
- Najwyższą władzą Związku jest Walne Zgromadzenie.
- Członek Walnego Zgromadzenia ma jeden głos.
- W przypadku przekroczenia liczby 200 członków, bądź z uwagi na rozległość terenu działania Związku najwyższą władzą jest Walne Zebranie Delegatów.
- Delegatów wybiera się w proporcji jeden delegat na 5 do 30 członków w zależności od liczby ogólnej członków Związku.
- Decyzję w sprawie zastosowania punktu 3 podejmuje Zarząd.
- Sprawy związane z organizacją wyboru delegatów zleca się Zarządowi.
- Kadencja delegatów trwa 4 lata
§ 14
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd przynajmniej raz w roku,
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane z inicjatywy Zarządu lub na pisemny wniosek:
- Komisji Rewizyjnej
- 20 % członków Związku
- Termin Zgromadzenia należy wyznaczyć nie później niż 6 tygodni od daty złożenia wniosku.
- Zawiadomienie o Walnym Zgromadzeniu członkowie powinni otrzymać co najmniej dwa tygodnie przed
- terminem;
- Członkowie biorą udział w Walnym Zgromadzeniu osobiście.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych w danym dniu
§ 15
Kompetencje Walnego Zgromadzenia
- Ustalanie kierunków i zakresu działania Związku
- Uchwalanie Statutu oraz jego zmian.
- Wybór i odwołanie: Prezesa Zarządu, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, jeżeli Walne Zgromadzenie nie postanowi każdorazowo inaczej.
- Ustalanie sposobu konstytuowaniasię Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Wybór Delegatów na Walny Zjazd Federacji, której Związek jest członkiem
- Podejmowanie uchwał w sprawach bieżącej działalności, zatwierdzanie planów rzeczowych l finansowych oraz ustalanie składek członkowskich.
- Coroczna ocena działalności Zarządu oraz udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Uchwalanie regulaminów działania Walnego Zgromadzenia, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Podejmowanie uchwał w sprawach odwołań od decyzji Zarządu.
- Ustalanie wysokości i sposobu pobierania składek członkowskich.
- Podejmowanie uchwał o przystąpieniu do zrzeszeń związkowych lub innych organizacji oraz rezygnacji z przynależności do nich. W razie potrzeby w powyższych sprawach Walne Zgromadzenie może upoważnić Zarząd do podjęcia stosownych decyzji. Zarząd ma obowiązek powiadomić najbliższe Walne Zgromadzenie o podjętej decyzji.
- Decyzje o podejmowaniu lub zaniechaniu działalności gospodarczej.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów
- Do podjęcia uchwały w sprawie odwołania Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji wymagana jest większość 2/3 głosów obecnych członków
§ 16
Zarząd Związku
- Zarząd Związku składa się z 7 osób.
- Prezydium Zarządu stanowią: prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik i jeden stały członek
- Związek i Zarząd reprezentowany jest na zewnątrz przez prezesa lub inną osobę przez niego wyznaczoną.
§ 17
Obowiązki Zarządu
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia.
- Wybór i odwoływanie członków prezydium Zarządu
- Składanie sprawozdań z działalności Związku na Walnym Zgromadzeniu, udzielanie informacji i wyjaśnień Komisji Rewizyjnej.
- Kierowanie bieżącą działalnością w tym działalnością gospodarczą.
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Związku.
- Zatrudnianie pracowników okresowych lub stałych.
- Opracowanie projektów wewnętrznej organizacji Związku i projektów regulaminów.
- Organizowanie i zwoływanie Walnych Zgromadzeń.
- Podejmowanie uchwał o przyjęciu, skreśleniu lub wykluczeniu członka.
- Powiadamianie przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o terminie, miejscu i porządku obrad Zarządu.
- Podejmowanie decyzji w sprawie nabycia i zbycia majątku trwałego, w tym także nieruchomości.
- Powoływanie i znoszenie na wniosek Prezydium Biura Związku
- Powoływanie i odwoływanie na wniosek Prezydium Dyrektora Biura kierującego pracami biura oraz ustalenia dla niego zakresu obowiązków i uprawnień kompetencyjnych
- Powoływanie Rady Hodowlanej
- Posiedzenia Zarządu odbywają się na wniosek Prezesa Zarządu co najmniej raz w kwratale.
§ 18
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym w odniesieniu do całokształtu działalności Związku i jego Zarządu, w tym także działalności gospodarczej.
- Komisja składa sprawozdania ze swoich prac na Walnym Zgromadzeniu i przedstawia wnioski w sprawie działalności statutowej oraz udzielenia Zarządowi absolutorium.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu oraz członkowie odpowiedzialni za działalność gospodarczą.
- Pracami Komisji kieruje przewodniczący a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego;
- Posiedzenia Komisji odbywają się przynajmniej raz w roku, obowiązkowo przed każdym Walnym Zgromadzeniem
- członkowie Komisji Rewizyjnej mają obowiązek brać udział w Walnym Zgromadzeniu oraz prawo udziału w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja ma prawo w każdym czasie kontrolować działalność Związku, żądać wyjaśnień od Zarządu i członków Związku, zasięgać opinii członków oraz korzystać z opinii rzeczoznawców.
ROZDZIAŁ V. Majątek i fundusze Związku
§ 19
- Majątek i fundusze Związku stanowią:
- składki członkowskie
- darowizny, spadki i zapisy
- dochody z działalności gospodarczej
- wpłaty ofiarodawców publicznych, osób prawnych i fizycznych,
- nieruchomości i ruchomości
- Inne wpływy związane z działalnością Związku oraz dotacje.-
- Wysokość podstawowej składki członkowskiej określa uchwała Walnego Zgromadzenia
- Fundusze, o których mowa w pkt l mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie zadań statutowych i nie można przeznaczyć ich do podziału między członków.
- Oświadczenia w sprawach majątkowych Związku składają łącznie prezes oraz v-ce prezes Zarządu lub skarbnik
- Zarząd do składania oświadczeń w sprawach majątkowych może powołać pełnomocników
§ 20
Gospodarka finansowa jest jawna dla wszystkich członków Związku.
ROZDZIAŁ VI. Zmiana statutu
§ 21
- Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej bezwzględną większością głosów obecnych członków.
- Zarząd Związku zobowiązany jest zgłosić uchwałę o zmianie Statutu w ciągu miesiąca od jej uchwalenia do właściwego Sądu Rejestrowego załączając protokół z Walnego Zgromadzenia.
- Zmiana Statutu nie wywołuje skutków prawnych przed jej wpisaniem do rejestru sądowego.
§ 22
- Rozwiązanie Związku może nastąpić na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej na zwyczajnym lub specjalnie w tym celu zwołanym posiedzeniu
- Uchwałę o rozwiązaniu Związku podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy co najmniej 50 % frekwencji. Uchwałę zgłasza się do Sądu Rejestrowego.
- Uchwała o rozwiązaniu Związku powinna zawierać następujące postanowienia:
- wyznaczenie Komisji Likwidacyjnej, która przejmie prawa i obowiązki Zarządu do czasu zakończenia likwidacji.
- określenie terminu zakończenia likwidacji,
- określenie przeznaczenia majątku Związku.
- Komisja Likwidacyjna przedstawia sprawozdanie do Komisji Rewizyjnej i po uzyskaniu akceptacji tego sprawozdania składa wniosek o wykreślenie Związku z rejestru.
§ 23
W przypadku rozwiązania Związku przez Sąd, zarządza on jego likwidację i wyznacza likwidatora.
Statut niniejszy uchwalono na Walnym Zgromadzeniu Członków dnia 03. czerwca 2003 r.